Penulisan Popular

Tuesday, December 13, 2011

" PANJANG TANGAN " ISTERI RASULULLAH SAW

Bismillahirramanirraheem...

Telah diriwayatkan dalam sebuah hadis Rasulullah S.A.W  bahawa kebanyakan isteri-isteri Rasulullah S.A.W adalah dalam usia muda belaka, sedangkan Rasulullah telah menjangkau usia tua. Mereka mebayangkan bahawa seandainya Allah swt mewafatkan Rasulullah ketika itu, pastilah mereka akan menjadi balu dalam usia muda belaka.

Kebanyakan mereka berharap jika Allah mengizinkan maka inginlah mati bersama-sama Rasulullah, kerana jika mereka mati dahulu akan dapat segera bertemu Rasulullah semula. Lantaran itu, ada di antara mereka yang berbincang sesama sendiri siapakah yang akan pulang ke hadrat Allah seiring dengan kewafatan Rasulullah.

Pada suatu ketika, para isteri Rasulullah saw telah bertanyakan kepada Nabi, siapakah di antara mereka yang akan dimatikan Allah seiring dengan kewafatan Rasulullah saw. Rasulullah saw telah memberitahu para ummahatul mukminin itu, bahawa isteriNabi yang akan kembali ke Rahmatullah seiring dengan kewafatan Nabi ialah mereka yang " tangan panjang" yang akan cepat jumpa Rasulullah.

Sebaik sahaja mereka mendengar jawapan Rasulullah saw itu, mereka pun berpakat dan bergilir-gilir untuk mengukur tangan-tangan mereka, siapakah di antara mereka yang panjang tangan. Lalu, mereka dapati bahawa Siti Sa'odah yang tangannya lebih panjang dari kalangan isteri-isteri Nabi.

Tetapi selepas beberapa ketika Rasulullah saw wafat, tiba-tiba mereka dapati mereka yang segera menyusul pulang ke rahmatuLLah bukannya Satu Sa'odah, sebaliknya yang mati dahulu adalah Zainab. Dengan peristiwa itu mereka memikirkan semula apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan " tangan panjang " oleh Rasulullah saw itu.

Isteri Rasulullah saw yang bernama Zainab itu mengikut riwayat mempunyai perusahaan sendiri, Beliau seorang pengusaha kulit dan perniaga kulit-kulit binatang. Perniagaannya sangat sangat maju kerana penggunaan kulit pada ketika itu sangat meluas. Kesannya, kurang kebergantungan Zainab dengan pemberian dari suami iaitu Rasulullah saw sendiri.

Justeru, Zainab telah menggunakan sebahagian besar dari laba keuntungan perniagaannya untuk berderma dan bersedkah membantu orang-orang susah dan sebagainya. Maka terkanallah di kalangan isteri Nabi Saw yang memanjangkan tangan menghulur bantuan ialah Zainab.

Dengan demikian, maka fahamlah para ummahatul mukminin bahawa yang dimaksudkan " panjang tangan " itu bukan ukuran pada fizikal yang panjang, sebaliknya ia membawa erti tangan yang banya menderama, memanjangkan tangan membantu dan berbuat kebajikan untuk meringankan penderitaan orang lain.

Peribahasa " tangan panjang" yang diberitahu oleh Rasulullah saw itu amatlah berbeza dengan tangan panajang yang menjadi peribahasa orang melayu, kerana bagi orang Melayu memahami maksud tangan panjang itu ialah orang yang mengambil harta benmda orang lain di luar pengetahuan pemiliknya, iaitu sebagai pencuri atau penyamun.

Sumber : 
Buku mutiara 2 Tok Guru,
Tulisan Tuan Guru Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat & Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang.

Sunday, December 11, 2011

Palestin : Bukan isu lama!!

"Bosan la, sejak aku lahir sampai la aku dah besar macam ni pun, orang tak habis-habis nak anjurkan kempen untuk Plaestin. Tak de isu lain ke nak berkempen? Palestin tu isu lama dah la. Macam-macam bantuan dah dunia bagi. Kira berjaya la tu kempen utuk bantu Palestin. Banyak lagi isu yang perlu diberi perhatian sekarang ni." 

Fuhh, membulat mata AdamHawa bila dengar ada orang cakap cam gini. Ya! Memang la isu Palestin ni dah tersangat lama diperkatakan, sampai media massa pun dah malas nak siarkan berita pasal Palestin. Tapi hakikatnya, isu PALESTIN TAK PERNAH LAPUK! orang tua-tua cakap, tak lekang dek panas tak lapuk dek hujan (betul ka cam gini? BM masa SPM dulu atas pagar je kan=p ). Di Palestin sana, rakyat bergadai nyawa bermati-matian nak pertahankan ALQUDS tercinta. Nak lawan kereta perisai pun mereka sanggup dengan baling batu je. tapi sedarkah kita, isu Palestin bukan isu mereka semata-mata. Perjuangan rakyat Palestin adalah isu kita bersama!

Sehingga detik ini, cuba tanya diri masing2, apakah sumbangan yang telah kita berikan untuk bantu perjuangan rakyat Palestin? AdamHawa harapkan, mereka yang selama ni dah bertungkus lumus nak bantu Palestin, akan terus istiqamah sehingga ke akhirnya. Bagi pengunjung AdamHawa yang masih belum lakukan apa2, kita masih belum terlambat. Buatlah apapun walau sekecil-kecil kebajikan, InsyaAllah ada gajarannya; di dunia mahupun akhirat. Terkilan rasanya tengok orang2 Islam langsung tak cakna dengan keadaan saudara2 kat Palestin. Lupakah kita, di Palestin sana adanya Masjid Al Aqsa? Pertahankan kiblat pertama umat Islam itu adalah kewajipan kepada seluruh umat ISLAM!

Di Palestin, para mujahidin bertarung nyawa nak kembalikan kedaulatan negara..tapi di dunia luar, orang2 Islam khususnya, terus-menerus menyokong si Yahudi laknatullah, sedar ataupun tidak, secara lagsung ataupun tak langsung... nak boikot barangan Israel pun susah nak buat kan? Cuba kira, dalam sebulan berapa ringgit/ dolar kita sumbang utuk Israel? 

Di Palestin, setiap masa rakyat bermandi peluru,bom, darah dan air mata.. tapi di dunia luar, orang2 Islam sentiasa bergelak ketawa , leka dengan dunia ciptaan musuh2, berhibur sakan sana sini, takde arah tujuan.

Saudara saudari sekalian, cuba kita fikir sejenak. Rakyat Palestin adalah orang Islam, kita jugak adalah Islam. Allah berfirman, org2 mukmin itu adalah bersaudara. Jadi, bantulah saudara2 kita setakat mana kita mampu. Ada tabung untuk Palestin, rajin-raijnlah derma:) Bila berdoa, jangan pernah lupa untuk doakan kesejahteraan Palestin sekali. Ingat! Palestin adalah isu bersama. Bukan isu lapuk, bukan juga isu yang dah basi. Selagi Palestin terus tertindas, selagi itulah perjuangan Palestin adalah perjuangan kita bersama.

Wednesday, December 7, 2011

Beringatlah Akhawat dan adik-adik sekelian.


AdamHawa sempat mengopi-paste status fb ust jamal (ydp kpkm) untuk renungan bersama.. bunyinya begini..  

Saturday, December 3, 2011

Persefahaman Asas Perpaduan Ummah



Awal Muharram atau Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam iaitu memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 12 Rabiul Awal tahun baru bagi Takwim Hijrah. Namun Tahun Hijrah Rasulullah SAW dari Makkah ke Madinah itu diambil sebagai permulaan kiraan bagi kalendar Hijrah. Hijrah Rasulullah memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri.

Wednesday, May 18, 2011

Benarkah Mati Menyembunyikan Cinta = Mati Syahid?

By : Shahmunzir

Saya ditanya tentang status kata-kata ini yang dikatakan ia sebagai hadith, iaitu:

Sesiapa yang jatuh cinta, kemudian dia menyembunyikannya dan dia mati, maka matinya itu adalah syahid.” 

Tidak pula saya pernah berjumpa dengan ‘hadith’ ini.  Benarkah ia hadith???  Sekali lihat macam diragui kerana ganjaran mati syahid adalah antara ganjaran tertinggi di sisi ALLAH.  Tidak berpadan dengan usaha yang kecil itu, iaitu sekadar menahan dari diluah rasa cinta.

Monday, May 16, 2011

Are you a carrot, an egg or a coffee bean???


Found this story in a website...very inspirational.... ok..today's motivation start with this... A certain daughter complained to her father about her life and how things have been so hard for her. She did not know how she was going to make it and she wanted to give up. She was tired of fighting and struggling. It seemed that just as one problem was solved another arose. Her father, a chef, took her to the kitchen, filled three pots with water and placed the fire on high. Soon the three pots came to a boil. In one he placed carrots, in the other he placed eggs, and the last he placed ground coffee beans. He let them sit and boil, without saying a word.

Saturday, May 14, 2011

Penyokong KELANTAN BERJEMAAH Di Padang Bola, Tiada Dalam Akhbar


Teruja dan terharu melihat kekhusyukkan para pemain kedua belas Kelantan ini yang tetap menunaikan solat meskipun terpaksa beralaskan hamparan batu merah stadium keramat mereka. Lokasi dari pintu H ini diharap dapat membuka hati dan iman para penyokong Kelantan yang lain dalam melaksanakan tugasan kepada Maha Pencipta.

Tuesday, May 3, 2011

Aurat-aurat Yang Dimaafkan?


Salam 1Malaysia,

Kepada Perdana Menteri, bekas Perdana Menteri, Menteri Agama, Mufti-mufti dan ulama muda tarbus, ingin saya bertanya sebuah persoalan bagi menambahkan ilmu pengetahuan yang serba-serbinya lemah ini.

Islam larang kebumi jenazah dalam air – Al-Azhar


KAHERAH 3 Mei – Islam menentang pengkebumian di dalam laut selepas pegawai Amerika Syarikat (AS) mengeluarkan kenyataan pemimpin Al-Qaeda, Osama Laden dikebumikan di dalam air, kata jurucakap Universiti Al-Azhar kepada AFP.

"Jika benar mayat itu (Osama) telah dicampak ke dalam air, maka Islam menentang sepenuhnya perkara itu," kata Mahmud Azab yang juga merupakan penasihat Imam Besar Al-Azhar, Sheikh Ahmed al-Tayeb.

Katanya, setiap mayat jika menjadi mangsa bunuh atau mati secara semulajadi mesti dihormati. Mayat penganut agama atau tidak, Islam atau Kristian, mesti dihormati.

"Islam hanya membenarkan pengkebumian di dalam tanah kecuali kes yang tidak boleh dielakkan seperti mati lemas," tambahnya.-AFP

Sumber : utusan online

Jenazah Osama dikebumi di Laut Arab ikut cara Islam


WASHINGTON 3 Mei - Jenazah pemimpin Al-Qaeda, Osama Laden telah dikebumikan di utara Laut Arab dari atas geladak kapal pengangkut pesawat milik Amerika Syarikat, USS Carl-Vinson selepas dimandikan dan dilaksanakan mengikut cara Islam, kata pegawai pertahanan AS semalam.

"Persediaan untuk pengebumian bermula pukul 0510 GMT EST (12.10 pagi waktu Malaysia) dan berakhir pukul 0600 GMT (1.00 pagi). Jenazah dimandikan dan diletakkan dalam kain putih serta dibungkus dalam beg pemberat.

"Pegawai tentera kemudiannya membaca bacaan agama yang diterjemahkan dalam bahasa Arab oleh penutur asli.

"Selepas selesai bacaan tersebut, jenazah diletakkan di hujung papan datar yang disediakan sebelum dilepaskan ke dalam laut,' kata pegawai terbabit. - Reuters

Sumber: utusan online

Monday, May 2, 2011

Syeikh Usamah bin Laden dah meninggal?


Sebahagian kafirin Amerika menyambut gembira di luar White House setelah mendengar berita kematian Sheikh Usamah bin Laden Hafizahullah walaupun kesahihannya masih belum dipastikan.

Barack Obama - US president

Today, at my direction, the United States carried out that operation... they killed Osama bin Laden and took custody of his body.

The death of Bin Laden marks the most significant achievement to date against al-Qaeda.

Tonight, we give thanks to the counter intelligence officials who have tirelessly worked, we give thanks to them men who carried out this operation.

Finally, let me say to the families, we have not forgotten your loss, today's achievement is a testament to the greatness of our country.

Tonight we are once again reminded that American can do whatever we set our mind to ... we can do these things not because of wealth and power but because of who we are.

Pakistan Foreign Office

The death of bin Laden is a "major setback to terrorist organisations around the world".

"This operation was conducted by the US Forces in accordance with declared US policy that Osama bin Laden will be eliminated in a direct action by the U.S. Forces, wherever found in the world."

Hamid Karzai - Afghan president

The killing of bin Laden is very "important news".

The Taliban must learn a lesson from this. The Taliban should refrain from fighting.

George W. Bush - former US president

This momentous achievement marks a victory for America, for people who seek peace around the world, and for all those who lost loved ones on September 11, 2001.

The fight against terror goes on, but tonight America has sent an unmistakable message: No matter how long it takes, justice will be done.

Michael Bloomberg - New York City mayor

The killing of Osama bin Laden does not lessen the suffering that New Yorkers and Americans experienced at his hands, but it is a critically important victory for our nation - and a tribute to the millions of men and women in our armed forces and elsewhere who have fought so hard for our nation.

New Yorkers have waited nearly 10 years for this news. It is my hope that it will bring some closure and comfort to all those who lost loved ones on September 11, 2001

Raymond Kelly - New York police commissioner

Killing of Osama bin Laden a "welcome milestone" for the families of the victims of the September 11, 2001 attacks.

David Cameron - British prime minister

Osama bin Laden was responsible for the worst terrorist atrocities the world has seen -- for 9/11 and for so many attacks, which have cost thousands of lives, many of them British. It is a great success that he has been found and will no longer be able to pursue his campaign of global terror.

The news that Osama bin Laden is dead will bring great relief to people across the world.

Benjamin Netanyahu - Israeli prime minister

This is a resounding triumph for justice, freedom and the values shared by all democratic nations fighting shoulder to shoulder in determination against terrorism.

The state of Israel joins together in the joy of the American people after the liquidation of bin Laden.

Alain Juppe - France's Foreign Minster

Bin Laden's death is a "victory for all democracies fighting the abominable scourge of terrorism".

P. Chidambaram - Indian home minister

We take note with grave concern that part of the statement in which (US) President Obama said that the firefight in which Osama bin Laden was killed took place in Abbottabad 'deep inside Pakistan'.

This fact underlines our concern that terrorists belonging to different organisations find sanctuary in Pakistan.

Benigno Aquino - Philippine president

The death of Osama bin Laden marks a signal defeat for the forces of extremism and terrorism.

It represents the death of the efforts of one man to stoke the fires of sectarian hatred and to promote terrorism on a scale unprecedented in the history of mass murder.

Franco Frattini - Italian foreign minister

Bin Laden's death at the hands of US forces "is a victory of good over evil, of justice over cruelty".

Robert Fisk - journalist

Osama bin Laden was the founder of Al Qaeda, but to suggest that he was in command, sitting in some computer cave, is completely rubbish.

He spent most of his time hiding, most of his time running from the US authorities.

I never thought he would hang around long in Afghanistan but in Pakistan he had a soft spot. He felt safer in Pakistan than he did in Afghanistan, and I think that is correct.

You have to realise that Bin Laden is a very popular mind, even with the royalty.

He was saying things about the West, which their dictators wouldn't say, his condemnation of the West, and he had to say it from a cave.

He is a figure who would be reflected upon.

Steve Clemmons – The New America Foundation

It's game changing news.

We got used to the fact that Osama bin Laden was beyond our reach. He has slipped off the radar screen, he was a pop culture figure with a fanatic bent.

The Muslim world are going to continue to have to deal with those who are inspired by him but of course knocking off a symbol globally is significant.

Imtiaz Gul – political analyst

It has come as a big surprise to most of the Pakistanis, particularly the location. Many believed that he had been long dead.

It is very close to the Pakistani military academy.

I’d presume that the Pakistani intelligence was involved to the extent, previous had been captured with their assistance.

In most cases, the Americans wouldn’t tell the Pakistani security institutions where they were headed so in this case they (Pakistani intelligence) were probably on board but probably didn’t know where they (the US) were going to.

Mark Kimmit - Military Analyst/US Army Brigadier

This is not the end of the movement, this is not the end of the terrorism but this is the end of the chapter

Capturing or killing bin Laden has more iconic value.

It will have symbolic value, because it has been a number of years since Bin Laden has exercised day to day control over operations. We still have an Al Qaeda threat out there and that will be there for a number of years.

This organisation (Al Qaeda) is more than Bin Laden, it may be symbolised by Bin Laden, but it definitely is more than Bin Laden.

Sumber: Al-Jazeera

Tuesday, April 26, 2011

Gaddafi tidak menyerah kalah


MISRATA 26 April – Pemimpin Libya, Muammar Gaddafi terus menjalankan tugasnya seperti biasa hari ini, sehari selepas pejabatnya musnah dibom oleh tentera Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) manakala pemberontak di Misrata mendakwa mereka telah berjaya mengusir askar rejim dari bandar ini.

“Pemimpin kami bekerja seperti biasa di Tripoli, dia sangat sihat dan mengetuai perjuangan untuk keamanan dan demokrasi di Libya,” kata jurucakap rejim, Mussa Ibrahim di luar bangunan yang dibom di pekarangan kediaman rasmi Gaddafi, Bab al-Aziziya.

Gaddafi berada di tempat yang selamat dan meneruskan perjuangan untuk menyediakan perkhidmatan, makanan, ubat-ubatan dan bahan bakar untuk rakyat, katanya pada sidang media dihadiri oleh beberapa duta asing.

Sebuah bilik mesyuarat menghadap pejabat Gaddafi rosak teruk dalam pengeboman yang digambarkan oleh NATO di Brussels sebagai ‘serangan tepat’ ke atas sebuah pusat komunikasi awal semalam.

Tiga orang terbunuh manakala 45 lagi cedera termasuk 15 parah dalam serangan udara itu, kata Ibrahim.

Sekurang-kurangnya lima letupan menggegarkan timur Tripoli malam tadi, kata saksi yang tidak dapat mengenal pasti lokasinya dengan tepat.

“Kami mendengar tiga letupan kuat dan melihat api dan kepulan asap dekat kawasan kami,” kata seorang penduduk di Ain Zara, timur Tripoli.

Pemberontak di Misrata, 215 kilometer ke timur Tripoli berkata, mereka telah mengusir askar Gaddafi dari bandar itu setelah dikepung selama lebih tujuh minggu.

Majoriti Rakyat Mesir Ingin Al-Quran Sebagai Pelembagaan Negara



Sebuah bancian yang dilakukan oleh sebuah lembaga yang berpusat di AS, menunjukkan majoriti rakyat Mesir percaya undang-undang di negara mereka mesti mengikut ajaran kitab suci Islam, Al-Quran.

Survei ini mencerminkan perubahan Mesir menuju ke arah 'konservatisme' agama. Hal ini juga menunjukkan rakyat Mesir terbuka untuk masuknya parti-parti berasaskan keagamaan dalam pemerintahan masa depan, walaupun hanya 31 peratus dari mereka bersimpati dengan kelompok "fundamentalis" Muslim.

Hasil bancian yang dikeluarkan Isnin lalu (25/4), datang menjelang pemungutan suara pada September depan - Pilihanraya parlimen pertama sejak pemecatan Presiden Hosni Mubarak pada bulan Februari. Parti-parti Islam diharapkan akan membuat hasil yang signifikan dalam pilihan raya itu.

Bancian berdasarkan wawancara dengan 1,000 orang Mesir, dilakukan oleh Pew Research Center antara 24 Mac hingga April 7. Margin kesalahan plus atau minus sebesar 4 peratus.(fq/ap)

Sumber: eramuslim.com

Monday, April 25, 2011

AS: Paderi bakar al-Quran dihukum penjara

Paderi Terry Jones diperiksa anggota polis semasa hadir ke Mahkamah Daerah Dearborn bagi sebutan kes berhubung penganjuran satu protes di hadapan sebuah masjid di Dearborn, Michigan, kelmarin. - REUTERS


DEARBORN, Michigan 23 April - Paderi Amerika Syarikat (AS) yang mencetuskan protes di Afghanistan kerana membakar al-Quran bulan lalu dipenjarakan sementara selepas enggan membayar bon AS$1 (RM3) sebagai janji tidak akan mencetuskan huru-hara.

Keputusan oleh Hakim Mahkamah Daerah Dearborn, Mark Somers terhadap Terry Jones dan rakannya Wayne Sapp itu dibuat semalam selepas juri memutuskan kedua-dua paderi itu 'mungkin akan mencetuskan huru-hara' sekiranya mereka dibenar mengadakan protes di luar sebuah masjid di sini.

Tindakan Jones membakar al-Quran bulan lalu mencetuskan protes ganas di Afghanistan. Paderi kontroversi itu kemudian mengumumkan dia akan mengadakan satu protes di sebuah pusat Islam di sini semalam, namun bantahan itu terbantut ekoran satu prosiding mahkamah.

Juri memutuskan, tindakan Jones sebelum ini merupakan bukti penting yang menyatakan protes di hadapan Pusat Islam Dearborn di sini itu hanya akan mencetuskan keganasan.

Somers kemudian mengarahkan Jones dan Sapp supaya membayar AS$1 (RM3) bagi memastikan dia tidak melanggar ketenteraman awam. Selepas paderi itu enggan berbuat demikian, dia diiringi keluar dari mahkamah oleh polis Dearborn.

Dia bagaimanapun dibebaskan selepas membayar jumlah yang diputuskan hakim.

Paderi tersebut telah memohon permit untuk mengadakan protes di tanah awam berhadapan masjid berkenaan.

Polis tidak meluluskan permohonan itu dan memintanya mengadakan protes tersebut di 'zon hak bebas bersuara' di hadapan sebuah bangunan lain di bandar itu. - Reuters / AP

Sumber: Utusan

Saturday, April 23, 2011

UMNO Mencari Publisiti Murahan Berstatus Sampah

Korang sume dah tahu benda ni…. minggu yang lepas ada seorang wakil dari JPMK datang ke Zagazig dengan katanya untuk menyelesaikan beberapa masalah pelajar terutama pelajar egen dengan pihak universiti. AdamHawa tidak peduli dengan semua itu, cuma apa yang AdamHawa ingin sampaikan ialah pegawai tersebut telah menipu ramai pelajar melalui laman social FaceBook milik beliau.




Maknanya selepas beliau balik ke Kaherah, dan beliau meng’upload’ gambar Majlis Kenduri Kesyukuran DPMZ & PCZ dengan menyatakan pada gambar tersebut ‘bersama kelab UMNO bersama ahli Zagazig’. 

Inilah perangai manusia suka menangguk di air yang keruh. AdamHawa tahu mereka wat perjumpaan dengan bdak2 sabah nak tubuh kelab umno di zagazig. maklumat ni pun AdamHawa dapat dari budak2 UMNO gak. pegawai tersebut malu nak letak gambar betul perjumpaan bersama kelab umno zagazig sebab sambutan tak mengalakkan dan ada sesetengah daripada mereka ‘yang terpaksa’ datang.

Nak buat prog atas nama UMNO ahli xleh nak terima. Pada hemah AdamHawa, kalau depa ni mai dengan bawak dakyah UMNO rasanya tak dak orang yang nk datang program mereka. kalau ada pun orang yang datang makan  dan pencacai-pecacai atau pun Orang Kuat Umno (OKU) saja.  
 
AdamHawa hairan betul la ada lagi manusia yg nak sokong parti sekular. rakyat mesir dan sebahagian besar dunia arab dah buat perubahan menolak parti sekular tersebut. takkan la siswa zagazig yg cerdik pandai boleh terima parti sekular ini (UMNO).. hampes betul!!!.. 

KEPADA PENCACAI UMNO SILA DENGAR TAZKIRAH DARI UST INI Sila Klik

UMNO = Hizbul Watoni…
revolusi25jan = PRU13..
Mubarak Turun = Najib bakal turun…
Ikhwan Muslimin (IM) = Parti Islam Se-Malaysia (PAS)

Wednesday, March 30, 2011

Kembali semula ...........

Kuliah sudah bermula setelah sebulan bercuti.Kembali dari Malaysia,tercipta azam baru untuk mengatur langkah terus menuju kejayaan.Yang pasti,bukan kecemerlangan dunia sahaja yang perlu dikecapi,kesejahteraan di akhirat juga perlu dimiliki.
“Thawrah 25 Jan” menjadi mercu tanda kebangkitan rakyat Mesir menngulingkan pemerintahan kejam Hosni Mubarak selama berpuluh tahun.Peristiwa ini ibarat “”infectious disease” apabila penularannya ke sebahagian pelusuk wilayah Arab. Proses evakuasi rakyat Malaysia juga tidak ketinggalan di Negara-negara yang bergolak tersebut.

Friday, January 7, 2011

December 2010


Bulan December 2010,menyaksikan pilihanraya bagi penukaran tampuk pimpinan budak2 sains kesihatan di Zagazig.Hanya 1 kerusi sahaja yang dipertandingkan iaitu kerusi calon Pengerusi. Pertandingan hebat antara Dr. Mohd Syazwan Mohd Nor, Dr. Bukhari Muslim Mohd Nadzim.

Tuesday, January 4, 2011

Iran tembak jatuh pesawat risikan AS

TEHRAN: Iran semalam mendakwa ia menembak jatuh beberapa pesawat perisik Barat yang menceroboh ruang udaranya. 

Pesawat kawalan jauh biasanya digunakan Amerika Syarikat di Iraq dan Afghanistan. Namun, Tehran berkata, dua pesawat dipintas di Teluk Parsi. Ia mendakwa ‘banyak’ yang lain ditembak jatuh dalam tempoh tidak dinyatakan. 

Menteri Mesir kena baling batu

 Ahmad Tayyeb, Al-Azhar's Grand Syeikh, shaking hands with Pope Shenouda III

KAHERAH: Penunjuk perasaan Kristian membaling batu ke arah seorang menteri negara ini kelmarin, ketika kebimbangan memuncak rusuhan kaum akan meletus selepas satu pengeboman di gereja mengorbankan 21 orang.

Monday, January 3, 2011

TV3 siasat Karam Singh Walia


PETALING JAYA - Sistem Televisyen Malaysia Bhd. (TV3) telah memulakan siasatan dalaman berhubung tindakan pihak berkuasa terhadap wartawan dan pengacara televisyen TV3, Karam Singh Walia.

Pengasas Facebook makin kaya

MARK ZUCKERBERG 

NEW YORK - Pengasas laman sosial Facebook, Mark Zuckerberg yang berusia 26 tahun semakin kaya ekoran pelaburan baru yang dibuat oleh dua pelabur baru, lapor sebuah akhbar semalam.

Fakta-fakta dunia yang M3N4R1k .. 4

  1. Sebelum Masehi di dalam bahasa inggerisnya adalah B.C (Before Christ). Setelah Masehi adalah A.D (Anno Domini)  
  2. Ikan yu kehilangan gigi lebih dari 6000 batang setiap tahun, dan gigi barunya tumbuh dalam masa 24 jam sahaja  

Release tension.. BENDA-BENDA CANGGIH DUNIA....kira world punya

WORLD'S BIGGEST PLANE……AIRBUS ( 555PASSENGERS)
 

Cerita dari BKAN Melaka...



Sunday, January 2, 2011

Letupan kereta Tahun Baru, 21 maut


ORANG ramai terdiri daripada penganut Kristian menunjukkan kemarahan mereka ekoran insiden letupan kereta di hadapan sebuah gereja Coptic Orthodox di Iskandariah, Mesir ketika sambutan Tahun Baru, semalam yang mengakibatkan 21 orang terkorban. - AP

KAHERAH 1 Jan. - Sekurang- kurangnya 21 orang maut apabila sebuah kereta meletup di luar gereja Coptic Orthodox di utara bandar raya Iskandariah ketika penganut Kristian sedang berkumpul bagi menyambut Tahun Baru, malam tadi.