Pages

Penulisan Popular

Monday, January 3, 2011

Pengasas Facebook makin kaya

MARK ZUCKERBERG 

NEW YORK - Pengasas laman sosial Facebook, Mark Zuckerberg yang berusia 26 tahun semakin kaya ekoran pelaburan baru yang dibuat oleh dua pelabur baru, lapor sebuah akhbar semalam.


Ekoran pelaburan baru itu, nilai kekayaan Zuckerberg kini hampir AS$14 bilion (RM42.92 bilion).

Firma Goldman Sachs membuat pelaburan sebanyak AS$450 juta (RM1.37 bilion) dan syarikat Digital Sky Technologies membuat pelaburan AS$50 juta (RM153.30 juta).

Pelaburan dalam bentuk wang tunai itu membolehkan Facebook mengupah pekerja baru selain mengekalkan pekerja sedia ada.

Ia juga menyebabkan nilai Facebook meningkat kepada AS$50 bilion (RM153 bilion).

Zuckerberg yang memiliki suku saham dalam laman itu dan bilionair termuda di dunia akan meningkatkan kekayaannya kerana sebelum ini majalah Forbes membuat anggaran kekayaannya berjumlah AS$6.9 bilion (RM21.15 bilion) semasa Facebook bernilai AS23 bilion (RM70.51 bilion). - Agensi 

Komen AdamHawa: Siapakah sebenarnya MARK ZUCKERBERG (CEO facebook) ini? Beliau adakah anak kedua dari pasangan campuran Yahudi-Amerika (Edward dan Karen Zuckerberg) doktor gigi - ­psikiater. Anak kedua dari empat adik beradik. Dia adalah mahasiswa harvard university dan aktif sebagai anggota Alpha Epsilon Pi. What is Alpha Epsilon Pi? baca artikel ini.

Alpha Epsilon Pi adalah seperti kumpulan mahasiswa Yahudi di Amerika Utara, yang mempunyai misi sebagai berikut:

Alpha Epsilon Pi, the Jewish Fraternity of North America, was founded to provide opportunities for Jewish men seeking the best possible college and fraternity experience. We have maintained the integrity of our purpose by strengthening our ties to the Jewish community and serving as a link between high school and career. Alpha Epsilon Pi develops leadership for the North American Jewish community at a critical time in a young man’s life. Alpha Epsilon Pi’s role is to encourage the Jewish student to remain dedicated to Jewish ideals, values, and ethics and to prepare the student to be one of tomorrow’s leaders so that he may help himself, his family, his community, and his people.
Tujuannya adalah sebagai tempat pengkaderan dan tempat mencari pemimpin baru bagi kaumnya, yaitu Yahudi.

Dalam Persidangan Teknologi D8 (2008), satu perkara yang membawa perhatian besar di sebalik jaket yang selalu dipakai oleh Mark Zuckerberg selama ini diperkatakan. Dalam temubual itu, beliau banyak dilontarkan dengan pelbagai soalan peribadi, sehingga beliau berasa berpeluh dan menanggalkan jaket hoodie-nya itu (jaket bertopi)


Perkara itu membuatkan Kara Swisher, pengacara untuk temubual pada hari itu penuh curiga dengan lambang yang terdapat disebalik jaket itu. Lambang yang tertera dalam jaket Mark Zuckerberg itu adalah lambang illuminati



No comments:

Post a Comment