Penulisan Popular

Sunday, December 11, 2011

Palestin : Bukan isu lama!!

"Bosan la, sejak aku lahir sampai la aku dah besar macam ni pun, orang tak habis-habis nak anjurkan kempen untuk Plaestin. Tak de isu lain ke nak berkempen? Palestin tu isu lama dah la. Macam-macam bantuan dah dunia bagi. Kira berjaya la tu kempen utuk bantu Palestin. Banyak lagi isu yang perlu diberi perhatian sekarang ni." 

Fuhh, membulat mata AdamHawa bila dengar ada orang cakap cam gini. Ya! Memang la isu Palestin ni dah tersangat lama diperkatakan, sampai media massa pun dah malas nak siarkan berita pasal Palestin. Tapi hakikatnya, isu PALESTIN TAK PERNAH LAPUK! orang tua-tua cakap, tak lekang dek panas tak lapuk dek hujan (betul ka cam gini? BM masa SPM dulu atas pagar je kan=p ). Di Palestin sana, rakyat bergadai nyawa bermati-matian nak pertahankan ALQUDS tercinta. Nak lawan kereta perisai pun mereka sanggup dengan baling batu je. tapi sedarkah kita, isu Palestin bukan isu mereka semata-mata. Perjuangan rakyat Palestin adalah isu kita bersama!

Sehingga detik ini, cuba tanya diri masing2, apakah sumbangan yang telah kita berikan untuk bantu perjuangan rakyat Palestin? AdamHawa harapkan, mereka yang selama ni dah bertungkus lumus nak bantu Palestin, akan terus istiqamah sehingga ke akhirnya. Bagi pengunjung AdamHawa yang masih belum lakukan apa2, kita masih belum terlambat. Buatlah apapun walau sekecil-kecil kebajikan, InsyaAllah ada gajarannya; di dunia mahupun akhirat. Terkilan rasanya tengok orang2 Islam langsung tak cakna dengan keadaan saudara2 kat Palestin. Lupakah kita, di Palestin sana adanya Masjid Al Aqsa? Pertahankan kiblat pertama umat Islam itu adalah kewajipan kepada seluruh umat ISLAM!

Di Palestin, para mujahidin bertarung nyawa nak kembalikan kedaulatan negara..tapi di dunia luar, orang2 Islam khususnya, terus-menerus menyokong si Yahudi laknatullah, sedar ataupun tidak, secara lagsung ataupun tak langsung... nak boikot barangan Israel pun susah nak buat kan? Cuba kira, dalam sebulan berapa ringgit/ dolar kita sumbang utuk Israel? 

Di Palestin, setiap masa rakyat bermandi peluru,bom, darah dan air mata.. tapi di dunia luar, orang2 Islam sentiasa bergelak ketawa , leka dengan dunia ciptaan musuh2, berhibur sakan sana sini, takde arah tujuan.

Saudara saudari sekalian, cuba kita fikir sejenak. Rakyat Palestin adalah orang Islam, kita jugak adalah Islam. Allah berfirman, org2 mukmin itu adalah bersaudara. Jadi, bantulah saudara2 kita setakat mana kita mampu. Ada tabung untuk Palestin, rajin-raijnlah derma:) Bila berdoa, jangan pernah lupa untuk doakan kesejahteraan Palestin sekali. Ingat! Palestin adalah isu bersama. Bukan isu lapuk, bukan juga isu yang dah basi. Selagi Palestin terus tertindas, selagi itulah perjuangan Palestin adalah perjuangan kita bersama.

No comments:

Post a Comment