Penulisan Popular

Tuesday, December 21, 2010

10 siswi UK ke Zagazig

 sekadar hiasan

Posting kali ni aku nak crita kt korang sume skit… lepas maghrib tadi, aku ternampak tramco darri kaherah bawak akhawat dengan sorang musyrif. Aku ingat kan akhawat tu dari zagazig, rupe2 nye dari UK…

Ahlan wasahlan wa marhaban bikum ila ardu Syarqiyyah…

Katanya tak lama depa kat zagazig ni… mengikut maklumat yang aku dapat dari sorang ustaz ni, mungkin lepas ni depa nak pi jalan2 ke Sinai kot… 

sekadar hiasan.. Bucking Palace

Pesan aku la kan… jangan la korang tiru perangai pompuan arab kat sini… walaupun depa pandai bahasa arab, baca quran pun paham lebih daripada kita… janganlah korang tiru perangai dan gaya atau fesyen yang xelok tu… tiru yang baik2 udah la…

Haa… satu lagi, tak usah la korang tiru stail minah2 melayu kat zagazig ni… yang pakai ketat2, sendat2, padat2 lagi jitu, bak kata Ust. Mumtaz la kan… tiru la akak2 yang pakai tudung labuh tu, kan sejuk mata memandang…

Kat bebudak UK ni aku memang respek la… biar pun depa ni belajar kat negeri kapiaq, tapi soal sensitiviti mereka dengan isu umat islam kita boleh buat contoh la… mereka cukup jaga terutama barangan2 boikot… contohnya kedai2 makanan francais seperti McD, KFC, Pizza dan sebagainya… mereka tak masuk, mereka ambik berat sungguh…

Alhamdulillah, satu contoh yang baik yang patut kita tiru… akhawat kita kat sini macam mana?... tak kan main rembat je?... kedai2 dan barang2 boikot pun korang tibai habis ke?...

Aku pernah dengar la sorang ustad DPM ni sebut, dia kata Dr. Yusuf Qardawi berfatwa “setiap ringgit yang kita keluarkan untuk membeli barangan buatan Amerika dan Israel seumpama kita melepaskan satu peluru ke tubuh umat islam di Palestin…

Wallahu a`lam…ngantuk la nak tido…zzz…

1 comment:

  1. Salam, sape pemilik blog ni ya???
    wah! sangat ambil cakna! =) cepat pula saudara update berita.. XD
    shbt2 medik dari UK tu, kenalan di Msia, depa tgh cuti skrg dan berhajat nak jalan2 kat Mesir ni.. jd, singgah dl di rumah saya kat imarah hijau ni..
    mmg lepas ni depa nak p jalan Sinai pun, pastu terus balik UK..

    ReplyDelete