Pages

Penulisan Popular

Wednesday, December 29, 2010

Burung adalah agen risikan rahsia baru Israel di Arab Saudi


Akhbar Waam Saudi hari ini melaporkan Bahawa orang ramai di bandar Hail (desa Dhohaya) terkejut dengan kemunculan seekor  burung yang bentuknya menakut dan mengerikan berhampiran sebuah rumah. Penghuni rumah itu menghampiri burung tersebut dengan cara mencurigakan.



Ditambah lagi salah seorang penduduk desa tersebut melihat  ada satu alat yang terikat  pada burung tersebut berjenama “intel”. Terdapat juga pada burung tersebut gelang yang diperbuat dari logam dn besi




Apabila kita cuba untuk menangkapnya maka ia akan mengeluarkn dari mulutnya bau yang busuk membuat kita sukar untuk mendekati dia; Inilah cara burung ini mengelak dari ditangkap kerana ia tidak boleh terbang jauh kecuali setiap 30 meter kerana berat alat pengesan yang dibawa di atas belakang dan bawah perutnya dan beberapa potongan logam di kakinya.

Orang ramai pada ketika itu mengikuri burung pelik itu ke tempat persumbunyiannya sambil berteriak untuk menyembelih dan menampalkan darah burung tersebut pada dinding rumah (satu adat kepercayaan). Dan sebahagian yang lain menyerang dari belakang dan mereka berjaya menangkap selepas salah sorang menerkam dan bergelut dengan burung tersebut.

Sebelum berjaya ditangkap burung itu mengeluarkan suara seumpama suara “bayi minta susu”. Mendengar sahutan itu, 3 ekor burung lain di atas bukit berdekatan lokasi kejadian terbang ke udara, seolah-olah ada tanda-tanda dan amaran dari burung yang ditangkap tadi meminta bantuan.

Penduduk telah menyerahkan burung tersebut kepada pihak berkuasa lalu ternampaklah alat perisik atau pengesan  di punggungnya dan pelekat di sayap berkod x63. Dan gelang logam di kakinya berkod H1 - Ho5 dan sebelah kaki lagi terdapat gelang tembaga tertulis "Israel". Tercetak pada alat tesebut university “Tel Aviv” dan mesin alat penegsan ketiga diletakan dalam tubuh burung itu yang bersambung dengan alat di sebelah luarnya.

Diterjemah dari berita Bahasa Arab


الطائر أثناء القبض عليه

ذكرت جريدة الوئام السعودية اليوم أن الأهالى فى مدينة حائل فوجئوا بهبوط طائر جارح ضخم الشكل والجسم فى قرية الضحايا بالقرب من إحدى المنازل الكبيرة وخلال أحد المجالس رأوا الطائر الذى نزل وكان شكله مرعبا ووحشياً وجارحاً، واقترب منهم شيئاً فشيئاً بطريقة مريبة.


وأكمل أحد الأهالى أنهم رأوا الطائر محزماً برباط به جهاز ذو (أيريل) قصير مدون عليه “انتل” وكذلك أساور من نحاس وحديد.. وعند محاولة الإمساك به يبدأ بلفظ مخلفات بكميات كبيرة من فمه ينبعث منها رائحة كريهة يصعب معها الاقتراب منه؛ ثم يعاود أكلها مرة أخرى؛ وكان الطائر يستخدم هذه الطريقة حتى يقلع محلقاً لاحتياجه لمسافة 30 متراً كمدرج للطيران بسبب الأوزان التى يحملها على ظهره وتحت بطنه وبعض القطع المعدنية حول ساقيه .


وأشار الأهالى أنهم أخذوا يتابعون الطائر الغريب عبر منظار مقرب حيث وضعوا له خطة حيث نحروا خروفا ورموه بالقرب من سور المنزل وتركه بدمائه وذهابهم بعيداً، بينما آخرون يداهمونه من الخلف وقد نجحوا فى الإمساك به بعد رمى أحدهم نفسه عليه وسط مقاومة الطائر الشرسة .


كان الطائر قبل الإمساك به يصدر أصواتاً مأنوسة تشبه صوت “الطفل الرضيع” وتجاوبه أصوات أخرى من ثلاث طيور أخرى اتخذت من قمة جبل قريب موقعاً، بعدها مباشرة حلّقت جواً وكأن هناك إشارات وتحذيرات لا سلكية صدرت من الطير الأسير، وفقاً لما ذكره المواطنون.


وقد قام الأهالى بتسليم الطائر للجهات المختصة التى وجدت مع الطائر جهازا على ظهره واستيكر على الجناح يحمل الرمز x63 وأسورة معدنية حول ساقه برمز H1 – Ho5 والساق الأخرى فيها سوار نحاسية مكتوب عليها “إسرائيل”، ومتبوعة بحروف ترمز لجامعة “تل أبيب” وجهاز ثالث مزروع داخل جسمه متصل بالجهاز الخارجى.


Sumber : Al-Ahram

No comments:

Post a Comment